Sıcaklık Sensörü Sorunu Teşhisi
Sıcaklık Sensörü Nedir?
Sıcaklık sensörü aslında sıcaklığa bağlı olarak direncini değiştiren, genellikle termistör adı verilen bir şey kullanan bir dirençtir. ECU tarafından sıcaklığı yorumlamak için kullanılabilen bu direnç değişimidir.ECU Sıcaklık Sensörünü Nasıl Okur?
ECU'nun bir sensörü kullanabilmesi için bu sinyali voltaj olarak alması gerekir. Sahip olduğunuz tek şey sensörden gelen değişken bir direnç olduğunda ECU, sinyali düzenlenmiş 5V+'a yükleyerek bunu bir voltaja dönüştürür. Akım miktarını çok düşük tutmak için bu, çoğu durumda pull up direnci dediğimiz 1k ohm'luk bir direnç aracılığıyla yapılır . Bu, voltajı 0'dan 5V'a çıkarmasından dolayı adlandırılmıştır.Sıcaklık sensörünü dahili pull up direnciyle ECU'ya bağlama
pull up dirençleri
Hayatı kolaylaştırmak için ECU'da etkinleştirilebilen çoğu girişte yazılımla seçilebilen 1k ohm çekme özelliği bulunur. Herhangi bir eski sıcaklık kalibrasyon dosyası, 1k'lik bir çekme göz önünde bulundurularak oluşturulmuş olacak ve iyi çalışacaktır. Ancak tüm girişlerde 1k pullup yoktur. Örneğin SPI'lerde 10k ohm'luk bir çekiş var. Bu girişler sıcaklık sensörleri için kullanılıyorsa, 1k çekme için oluşturulan kalibrasyon verilerini kullanmanın sıcaklığı doğru okumadığınız anlamına geleceğini unutmayın.Harici Bir pull up Direncinin Kablolanması
Girişte bir pull up direnci yoksa veya farklı bir direnç varsa, kendi pull up direncinizi harici olarak bağlayabilirsiniz. ECU giriş kablosu ile kablolama tezgahındaki 5V+ kablo arasına 1k ohm'luk bir direnç bağlamanız yeterlidir.Sıcaklık sensörününde pull up direnci kullanılmayan durumlar
harici beyin baglarken piggy back dedigimiz bir tabir vardır. bu aracın orjinal beyni ve tesisatı araç üzerinde dururken harici beynin orjinal beyinle birlikte çalışmasına verilen isimdir, harici beyin enjektör bobin kontrol ederken orjinal beyinde diger elemanları kontrol etmeye devam etmektedir. bu gibi durumlarda sıcaklık sensörünü hem orjinal beyin hemde harici beyin okuması gerektigi icin paralel baglanması gerekmektedir. buda hem orjinal beyinin icinde pull up olması hemde sizin 2. bir pull up baglamanızdan dolayı 2 beyinde düzgün veri okuyamayacaktır. bu cok tehlikeli bir durumdur aracınız fan açmayabilir. bundan dolayı sadece harici beyinde bulunan pull up direncini kaldırmanız gerekmektedir.Sıcaklık sensörünün dogru degerleri göstermemesi ve ayarlanması
kullanmış oldugunuz sıcaklık sensörünün harici beyinden degerleri kontrol edildiginde dogru göstermedigini düşünüyorsanız. yapmanız gereken şey sensörünüzünhangi sıcaklıkta ne direnc verdigi bir tabloya ulaşmanız gerekecektir. bunu bazı sensörler için internette araştırarak bulabilirsiniz.
fakat bulamadığınız durumlarda kendi imkanlarınızlada sonuca ulaşmak mümkündür. bunlardan ilk kullancagınız yöntem orjinal aracın beynine arıza cihazına baglanıp canlı veri sayfasından sensör voltajına ve sıcakık degerlerine ulaşarak not defterine not alıp kendinize haritalandırma yapabilirsiniz. ikinci olarak böyle bir imkanınız mevcut degilse sensörü ölçü aletine direnç kademesinde baglayıp ardından bir su kabına koyup aynı şekilde su kabına başka bir sıcaklık ölcen ölçü alteyi koyup yavaş yavaş ısıtarak direnç değerlerini not alıp sonrasında harici beyninizin ilgili sayfasından sensörü kodlayabilirsiniz.
vems sıcaklık sensörü kodlama sayfası

yukarıdaki resimde clt yani hararet sensörü, mat yani iat emme sıcaklığı sensörünün kodlamaları işaretlenen menuden girebilirsiniz.

yukarı görmüş oldugunuz resimde not aldıgınız voltaj veya direnç degerlerine karşılık gelen sıcaklıkları yazıp kaydettiğinizde işlem tamamdır.
unutmayınki sıcaklık sensörü degerleri ile oynadıgınızda aracınızın tüm yakıt degerleri karışıcak ve yeniden yazılması gerekecektir.
Son düzenleme: